Tips vid shopping

De är mycket att tänka på när man shoppar i köpcentrumet. Men de är ännu mer att tänka på vid internet shopping. Om köpcentrumet är stort finns de kanske 100 butiker. Medans det på internet finns 1000 000 olika butiker om man räknar med de utanför Sverige. I köpcentrumet är alla handlare mer eller mindre ärliga medans på internet kryllar av oseriösa affärer. Och givetvis finns de mer eller mindre ärliga butiker även på internet, till och med fler i antal än i din stad.

I detta inlägg tänkte vi tipsa om några saker vid shopping på nätet. De första tipset blir att alltid handla produkter av ett svenskt företag eller en svensk privatperson. De gör inte bara kommunikationen lättare. Som konsument har man många rättigheter när man köper en produkt. Men detta gäller bara vid köp av svenska företag. Den mest använda rättigheten är 14 dagars ångerrätt.

När man handlar på nätet betalar man ofta sin vara direkt med sitt kontokort och företaget skickar paketet några dagar senare. Om företaget inte skickar paketet av olika anledningar får man själva driva ärendet för att få pengarna tillbaka. Om företaget har gått i konkurs finns de oftast inga pengar att hämta. Detta är dessutom en jobbig och tidskrävande process.  Av denna anledning skall man alltid betala på nätet med ett kreditkort. Om affären inte skickar produkten, går i konkurs eller något inte stämmer kontaktar man sitt kreditkortsföretag. Dessa spärrar i sin tur betalningen till butiken och man själv får direkt tillbaka pengarna av kortutgivaren.

De finns också flera andra anledningar till att använda kreditkort vid shopping. Många kreditkort har rabatter och cashback på olika butiker. Jämför kreditkort mot varandra för att hitta kortet som passar just dig allra bäst.

Som i allt annat i livet gäller de att ha sunt förnuft när man handlar på internet. Om en vara är för billig är de förmodligen inte sant. Varan kommer inte dyka upp eller så är varan falsk. Rådfråga alltid konsumentverket vid tveksamheter.

butik på nätet